Plynové lampy po prvýkrát rozžiarli ulice v marci 1856. Nezapli sa však sami. Denne sa o ne staralo 15 profesionálnych lampárov, ktorí ich večer zažali a ráno opäť zhasli. Na osvetľovanie vtedy slúžilo 209 plynových lámp, ku ktorým v zime pribúdalo ďalších 167. S príchodom elektriny sa však plynové lampy začali z ulíc postupne vytrácať. Éra svietiplynu sa skončila v roku 1977, kedy lampári definitívne zavesili svoje remeslo na klinec. Posledný lampár sfúkol posledný plamienok na Školskej ulici v Bratislave.
Názov:
SR 50
Popis svietidla:
vypuklý optický kryt z PMMA a radiálny hliníkový reflektor pre priamu distribúciu svetla, možnosť osadenia svietidla na výložník alebo priamo na stĺp
Svetelný zdroj:
vysokotlaká ortuťová výbojka
Výkon zdroja:
125 W(Watt)
Sveteľný tok:
6300 lm(lumen)
Farba svetla:
biela-(4000K)
Stupeň ochrany:
IP 65
Trieda ochrany:
II (dvojitá izolácia)
Farebné prevedenie:
RAL 7035
Hmotnosť svietidla:
9,5kg
Vedeli ste že:
Verejné osvetlenie pri priechodoch prechodcov má o 20 % vyššiu svietivosť ako iné pouličné lampy
Priechody pre chodcov sú z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky rizikovým miestom. Práve preto je nevyhnutné, aby sa ich osvetleniu venovala zvýšená pozornosť. Existuje niekoľko metód a spôsobov, akými sa k osvetľovaniu priechodov pristupuje. Pri ich výbere je potrebné rozlíšiť, či sa priechod nachádza v meste, kde je celá ulica osvetlená verejným osvetlením, alebo mimo zastavanej oblasti bez základného osvetlenia. V Bratislave sa na osvetlenie priechodov bežne používa biele svetlo halogenidovej výbojky, prípadne oranžové svetlo nízkotlakovej sodíkovej výbojky.